Groep 3-8Godsdienst Op De Schalm gebruiken we de methode Kind op Maandag. De methode is ontwikkeld om kinderen op een eigentijdse en laagdrempelige manier kennis te laten maken met bijbelse verhalen en christelijke waarden, maar ook om hen bewust te maken van andere religies en levensbeschouwingen. We zingen met de kinderen liederen die zoveel mogelijk aansluiten bij de bijbelverhalen, uit het Liedboek, de bundel Weerklank, maar ook uit liedbundels voor kinderen.
Rekenen In de groepen 3 t/m 8 werken wij met de methode 'Wereld in Getallen'. Deze methode richt zich op het aanleren van rekenvaardigheden bij kinderen van de basisschool, van groep 1 tot en met groep 8. Het doel is om kinderen een stevig fundament in rekenen te geven, met een nadruk op zowel de basisvaardigheden als het toepassen van rekenkundige concepten in de praktijk.
Technisch- en begrijpend lezen In groep 3 wordt gebruik gemaakt van de methode 'Lijn 3'. Dit is een methode waarmee de kinderen het begin leren van het lezen (aanvankelijk lezen) en alles wat daarmee samenhangt. 'Lijn 3' is een complete taal-leesmethode waarmee de kinderen op een speelse en verantwoorde manier leren lezen. In de groepen 4 t/m 8 maken we gebruik van de methode ‘Atlantis’. In de leesmethode ‘Atlantis’ draait alles om de inhoud van de tekst. Kinderen snappen daardoor beter waarom ze aan het lezen zijn: ze willen weten hoe een verhaal afloopt of hoe iets in elkaar zit. Dat maakt lezen leuker! Want wie graag leest, leest vaker. En wie vaker leest, leest steeds sneller en gemakkelijker. In 'Atlantis' staat leesplezier voorop, worden technisch lezen en begrijpend lezen inéén aangeboden en zijn er veel mogelijkheden tot differentiatie.
Taal en spelling In groep 3 gebruiken wij voor taal, spelling en aanvankelijk lezen de methode 'Lijn 3'. Dit is een methode waarmee de kinderen het begin leren van het lezen (aanvankelijk lezen) en alles wat daarmee samenhangt. 'Lijn 3' is een complete taal-leesmethode waarmee de kinderen op een speelse en verantwoorde manier leren lezen. In de groepen 4 t/m 8 gebruiken wij de methode ‘TaalActief’. TaalActief richt zich op alle aspecten van de taal: lezen, schrijven, luisteren, spreken, en spelling. Het doel is om kinderen niet alleen grammaticale en spellingregels aan te leren, maar ook om hun communicatieve vaardigheden te versterken en een brede taalontwikkeling te bevorderen.
Wereldoriëntatie en topgrafie In de groepen 5 t/m 8 werken wij voor wereldoriëntatie met de methode 'Blink'. Deze methode is gebaseerd op onderzoekend, ontdekkend en ontwerpend leren. De 21e-eeuwse vaardigheden zoals samenwerken, kritisch denken en informatievaardigheden komen uitgebreid aan bod. Per jaar werken de kinderen aan verschillende thema's van steeds 5 lessen voor aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek. Ook burgerschap komt aan bod in de lessen. In de aardrijkskundelessen komt topografie voor wanneer dit aansluit bij het thema. De belangrijkste plaatsen worden daarnaast geoefend via de online game TopoMaster.
Verkeersonderwijs Verkeersonderwijs mag ook gezien worden als een uiterst belangrijk vak. Hierbij is letterlijk het welzijn van kinderen in het spel. We gebruiken in de groepen 3 t/m 7 het materiaal dat Veilig Verkeer Nederland hiervoor aanbiedt. In groep 7 doen de kinderen mee aan het landelijke theoretische en praktische verkeersexamen. Daarvoor wordt het gehele jaar geoefend en krijgen de kinderen ook huiswerk mee.
Engels Wij geven Engels aan groep 1-2 t/m 8. Elke week staat Engels standaard 1 keer op het rooster. De lessen worden gegeven door de eigen leerkracht. We gebruiken hiervoor de methode Join In. Bij deze methode komen de kinderen letterlijk in beweging en doen ze spelenderwijs allerlei activiteiten met elkaar. In een realistische context werken ze naar concrete eindopdrachten toe, zodat ze echt iets doen met wat ze hebben geleerd. Elke les van Join In heeft een actieve werkvorm, waarbij de kinderen in beweging zijn. Tijdens deze wisselende actieve werkvormen praten ze veel en vaak Engels met elkaar. Het leerproces van Join In volgt de leeftijdsontwikkeling van kinderen. In de onderbouw leren ze Engels zoals zij ook hun moedertaal hebben geleerd: door te luisteren en hierop te reageren. In de bovenbouw komen hier ook het spreken, lezen en schrijven bij.
Gymnastiek De groepen 3 t/m 8 krijgen gymnastiek in de sporthal De Blokweer van onze vaste gymleerkracht. Volgens een vast rooster worden de groepen gebracht en gehaald. Om voldoende beweegtijd te geven aan de kinderen wordt er een extra beweegmoment verzorgd door Move Academy.
Zwemmen De zwemlessen worden gegeven in zwembad De Blokweer. Dit gebeurt onder leiding van het zwembadpersoneel, onder verantwoordelijkheid van de leerkracht. In de eerste helft van het leerjaar krijgt groep 4 zwemles, daarna is groep 3 aan de beurt. De kinderen in groep 3 en 4 worden opgeleid voor een erkend a- of b-zwemdiploma. De zwemles vindt plaats onder lestijd.
Kunstzinnige vorming We gebruiken de methode ‘Laat maar zien’ om onze kinderen uit te nodigen om op een creatieve en expressieve manier met kunst en cultuur bezig te zijn. Deze methode richt zich op het ontwikkelen van de kunstzinnige vaardigheden van kinderen, zoals tekenen, schilderen, boetseren en andere vormen van visuele expressie, maar ook op het stimuleren van hun creatieve denkprocessen en zelfexpressie. Naast onze crealessen hebben we in onze jaarplanning 4 creamiddagen gepland waarop de kinderen groep doorbroken aan de slag met een creaopdracht.
We gebruiken de methode ‘123ZING!’ om muziekonderwijs te geven. De methode is gericht op het stimuleren van muzikale ontwikkeling van kinderen van groep 1 tot en met groep 8. "123Zing!" maakt muziekonderwijs toegankelijk en leuk, met een focus op zingen, ritme, melodie en muzikale expressie. De methode is ontworpen om kinderen een brede basis te geven in muziek, waarbij plezier en creativiteit centraal staan. Naast de muzieklessen die worden gegeven door de eigen groepsleerkracht, verzorgt één keer in de maand onze muziekdocent een actieve en muzikale les in de groepen.
Bewegend leren Op De Schalm vinden we het belangrijk dat kinderen actief leren. Daarom proberen we regelmatig het bewegen te integreren in het leerproces. Iedere maand hebben we een beweegdag! Het idee achter deze aanpak is dat beweging niet alleen goed is voor de fysieke gezondheid, maar ook de cognitieve ontwikkeling van kinderen kan bevorderen. Door lichamelijke activiteit te combineren met leren, worden zowel het lichaam als de hersenen gestimuleerd, wat kan bijdragen aan een betere concentratie, geheugen en motivatie. Bewegend leren houdt in dat leerlingen actief in beweging zijn tijdens het leren, bijvoorbeeld door het maken van een beweging of het uitvoeren van een fysieke activiteit die gerelateerd is aan de leerstof. Dit kan variëren van eenvoudige oefeningen tot meer uitgebreide activiteiten en kan in verschillende vormen voorkomen:
Bewegend leren in de buitenlucht, bijvoorbeeld door tijdens een les op het plein actief met opdrachten bezig te zijn. |
Laatste nieuws |
Agenda |